De investering voor deze 

dagdeel van aanbeveling naar blauwdruk bedraagt € 97,- vrijgesteld van BTW. en is inclusief:

  • Deelname certificaat
  • Les- en oefenmateriaal aanwezig
  • Koffie, thee en fruit
  • Start data: 25 of 27 juli 2018
  • Tijden: van 13:00 tot 16:30

Een aanbeveling schrijven waarbij iedereen iets bij wint en baat bij heeft! Hoe dat werkt? 

Zie jij ertegen op om een aanbeveling te schrijven, omdat:

  • je angst hebt om taalfouten te maken?
    Dit is op te lossen door het door een ander te laten controleren.
  • je niet weet wat te schrijven omdat je het niet dagelijks doet?
    Voor je een aanbeveling schrijft, onderzoek je over welke context het gaat, bijvoorbeeld voor een collega, trainer of klant.
  • je niet creatief genoeg bent om mooie teksten te schrijven?
    Door veel te oefenen en aanbevelingen van anderen te lezen, word je steeds beter in teksten.
  • je een aanbeveling moet schrijven voor een ander maar het stiekem de persoon niet gunt?
    Het gaat niet om de persoon maar om de kwaliteiten, talenten, competenties die iemand heeft (bovendien, wanneer je het iemand echt niet gunt, dan raad ik zelfs sterk af om het te doen omdat dit wellicht in de aanbeveling te zien is en/of iemand kent je en weet dat je het de persoon niet gunt!)
  • je niet beseft hoe waardevol een aanbeveling kan zijn voor zowel de schrijver als voor de ontvanger?
    Lezers van jouw goede aanbeveling zullen nog meer respect voor je hebben. Bovendien, wanneer jij je naam en functie achterlaat zal dat ook het voordeel hebben dat andere bedrijven je door jouw aanbeveling wellicht zelfs benaderen voor een nieuwe baan. Ook kan het een positieve invloed hebben op je collega’s en/of je werkgever.
  • je niet beseft welke kracht woorden bevatten?
    Taal is krachtig wanneer je met precisie je tekst schrijft en in een bepaalde volgorde.
  • jouw aanbeveling meteen de blauwdruk is die je achterlaat?
    Lezers creëren aan de hand van jouw aanbeveling een beel , geluid en gevoel. Wees daarom oprecht en nauwkeurig in hoe je welke taal inzet!

Welke structuur moet je hebben voor een sterke aanbeveling?

Elke aanbeveling bestaat uit 4 eenheden of onderwerpen.

Schrijf je over een collega? Begin dan met:

  • hoe de samenwerking was in een project.
  • wat je vond van de kwaliteiten, talenten, competenties van de betreffende collega.
  • wat de resultaten waren in het project.
  • of je de betreffende collega zou aanbevelen aan andere collega's/bedrijven.

Schrijf je over een klant? Begin dan met:

  • hoe de samenwerking met de klant ging en of hij zijn beloftes etc. nakwam.
  • hoe de kwaliteit van het product was en welke andere kwaliteiten de klant c.q. bedrijf had waarvan je onder de indruk was.
  • of deze producten voldoende opleverden, zoals omzet, aandacht van andere klanten enz.
  • of je het bedrijf en product zou aanbevelen. 

Schrijf je over een coach, trainer of consultant? Begin dan met:

  • wat je van de coachsessie, training/consult vond.
  • wat je van de coach, trainer/consultant vond.
  • wat de coachsessie, training/consult je heeft opgeleverd.
  • of je de coach, training/consultant zou aanbevelen?

Het is belangrijk dat een aanbeveling uit minimaal 2 zinnen bestaat per onderwerp, waardoor er ook echt wat te lezen valt in de aanbeveling. Wanneer je in een pak naar een businessmeeting gaat dan laat je ook niet je mooie hemd thuis of je broek! Geef de aanbeveling voldoende aandacht en de ander zal dat nog meer waarderen, dus ook de lezer. Dooddoeners zoals: Het was een prima training! worden niet gewaardeerd, ook niet door een andere lezer.

Maak gebruik van hulpbronnen, zoals:

Talenten, competenties, kwaliteiten, waarden, eigenschappen, karaktereigenschappen, emoties!

In de aanbeveling benoem je minstens 3 hulpbronnen van de betreffende persoon. Uiteraard op een slimme manier in elkaar geweven waarbij je het concreet benoemt of als metafoor inzet zodat de lezer de competentie in gedachte benoemt (dat werkt het krachtigst in de communicatie!)

Maak gebruik van superlatieven en krachtwoorden!

Veredeling van specifieke woorden zorgen voor een nog intensere uitstraling, waardoor jij je nog meer siert als schrijver en als persoon.

Dikke van Dale: su·per·la·tief (de; m; meervoud: superlatieven)

1 (taalkunde) de overtreffende trap: ‘best’ is de superlatief van ‘goed’

Krachtwoorden, die men kan inzetten, zijn bijvoorbeeld:

Top, super, fantastisch, voortreffelijk, fenomenaal, uitstekend, magnifiek, verbazingwekkend, gaaf, cool etc.

Verborgen boodschappen landen bij de lezer!

Je kunt ook een verborgen boodschap in de aanbeveling schrijven waardoor jij jezelf lichtelijk aanprijst. Dit kan zijn dat bepaalde kwaliteiten van jou naar voren komen in de aanbeveling of je product nog meer in het licht wordt gezet. Het is natuurlijk wel belangrijk met welk doel jij aanprijst. Een voorbeeld is dat jij je nog sterker kunt reflecteren als leider door het product, training, coaching, consult etc. Een ander voorbeeld is dat je product nog meer kwaliteit bevat tijdens en/of na de samenwerking.

NOG!

Wanneer je voor je kwaliteit, talent, competentie het woordje nog plaatst dan impliceert dit dat je al sterk was in de betreffende kwaliteit, talent, competentie en het nu nog sterker is geworden.


KWETSBAAR

Je kunt er ook voor kiezen om je kwetsbaar op te stellen en iets te benoemen waar je niet goed in was en waar je van hebt geleerd. Lezers krijgen vaak veel respect voor iemand die zich kwetsbaar durft op te stellen en er kan zelfs waardering en bewondering ontstaan.

Veel of weinig tekst?

Gebruik beide, je zult je wel afvragen hoe werkt dat dan en waarom? Wanneer iemand in korte zinnen (van gemiddeld 5 tot 8 woorden per zin) schrijft dan is deze persoon meer globaal. Wanneer iemand in lange zinnen (van gemiddeld 14 tot 25 woorden per zin) schrijft dan is deze persoon meer op details gericht. Wanneer je korte en lange zinnen in balans zijn, is je bereik bij lezers veel sterker. Belangrijk is dat je de informatie zo volledig maakt dat de lezer precies weet waar jij het over hebt zonder al te veel in detail te treden!

Lezen van andermans aanbevelingen

Het kan ontzettend handig zijn wanneer je even checkt of iemand al aanbevelingen heeft, zoals op LinkedIn. Neem even de moeite om te kijken wat zij geschreven hebben. Je voorkomt zo dat je exact hetzelfde schrijft. Zorg dat de lezer door jouw aanbeveling opnieuw geïnspireerd wordt. Door andere taal te gebruiken, is jouw aanbeveling onderscheidend ten opzichte van de andere.

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren en motiveren om leuke aanbevelingen te schrijven voor anderen.

Wil je meer en snel leren om op een slimme en meesterlijke manier aanbevelingen te schrijven met het oog op een win win-winsituatie? Volg dan mijn workshop van Aanbeveling naar jouw blauwdruk!

Meld je hier aan >>> van aanbeveling naar blauwdruk <<<

Aanbeveling of referentie schrijven #leercreatieftezijn #aanbevelingenschrijven #hoejeaanbevelingenschrijft #watiseenaanbeveling #hoeschrijfjeeenaanbeveling #referentieechrijven #hoejereferentieschrijft #watiseenreferentie #hoeschrijfjeeenreferentie

Aanmeldformulier

NLP Dagcursus

Identity-reading Basic

NLP Nieuws


Trainer "Kurt Wegener" is officieel gecertificeerd door de grondlegger van NLP Dr. Richard Bandler



NLP Opleidingen Wegener
is aangesloten bij:
 



Bordspel Meta Me Meta You cadeau
t.w.v. € 79,50? Volg de NLP Dagcursus
en de Identity-reading Basic dag!
Meld je snel aan op is op!

Het eerste interactieve NLP bordspel ter wereld, meer informatie klik hier



 

Werknemers / eigenaren van deze bedrijven hebben gekozen voor NLP Opleidingen Wegener